قرارداد بيمه باربري دريايي، قراردادي است كه براساس آن بيمهگر تعهد ميكند كه خسارات وارد به كالاي موردبيمه را كه در جريان حمل بر اثر حوادث دريا حادث شده باشد باتوجه به شرايط و استثنائات بيمهنامه جبران كند. بايدبه اين واقعيت توجه كرد كه تعهد بيمهگر در جبران خسارت واردصرفاً مربوط به مواردي است كه تلف كالا و ياخسارت ناشي از خطرات دريا و يا حوادث وسيله نقليه باشد. در ايران شركتهاي بيمه به طور معمول، بيمهنامههايباربري دريايي خود را براساس شرايط بيمهنامههاي انستيتوي بيمهگران لندن صادرميكنند، يعنياين كه صنعتبيمه كشور پذيراي اصول و مقررات يكنواخت بازارهاي بيمه جهاني شدهاست تا داد و ستد اتكايي هم دراين زمينهتسهيل شدهباشد.
نگاهي به حجم واردات و صادرات كالا چه قبل و چه بعد از انقلاب گوياي فعاليتهاي اقتصادي كشور است واهميت استراتژيك بيمهنامه حمل و نقل دريايي، زميني و هوايي را نشان ميدهد.كالاي خريداري شده بدون در نظر گرفتن نحوه خريد آن به وسيله خريدار و يا فروشنده بيمه ميشود. در بيمهنامهباربري دريايي، بيمهگر تعهدات خود را در قبال بيمهگذار بهروشني در بيمهنامه تصريح و استثنائات را مشخصميكند. به منظور ارائه يك تقسيمبندي مفيد و ساده، بيمهنامههاي باربري را برحسب نوع بيمهنامه و نوع كالاي موردحمل ميتوان به چهار گروه اصلي و اساسي تقسيم كرد كه به اختصار به شرح آنها ميپردازيم. قبل از ورود به بحثدرباره انواع بيمهنامههاي باربري، لازم است اين مسئله توضيح داده شود كه بيمه بدنه كشتي، خسارتهمگاني، هزينههاي نجات،عدم تحويل كالا و خطر جنگ در طبقهبندي بيمههاي دريايي قرارميگيرند.